The Art of

Saving our Waters

Introduktion om

Vattenprojektet

Annika Dopping intervjuar Ciresia där hon delar hur detta projekt kan förändra och stråla samman människor och vårt förhållande till vattnet omkring oss.

Är det en konst att vårda vattnet?
Ja – och det är precis det jag vill utforska. Genom konsten når vi varandra på ett sätt som fakta och rapporter sällan förmår. I glädje och skönhet öppnar vi oss, och där kan verklig förändring börja.
Mitt vattenprojekt är en vandringsutställning med temat vatten – en positiv och tankeväckande upplevelse som jag vill visa på konsthallar i kommuner runt om i Sverige, i samarbete med ett fundament av etablerade konstnärer och lokala konstnärer tillsammans med kommunerna. Målet är att väcka medvetenhet, ge hopp och inspirera till handling – lokalt, regionalt och globalt.
Jag vill ge dig som betraktare något som berör. Kunskap som ingjuter lugn. Och en påminnelse om hur ovärderligt vattnet egentligen är.
Är du nyfiken på min vision? Hör gärna av dig.

Mer information

Om projektet

The ART of saving our water… är det en KONST att vårda vattnet?

Det är lättare att nå ut till människor via konsten. Vi alla älskar konst i alla dess former. Konsten gör oss avslappnade och i den glädjen kan mycket komma en kommun till del av engagemang och positiv förändring. Tillsammans skapar vi därför en konstutställning med temat vatten och tar med alla som vill och känner sig manade att skapa vattenkonst.

Anser du att vi lätt tar vatten för givet?

Ja tack och lov att vi gör det. Att vi nått ett välstånd som har gjort att vi kan slappna av. Men nu ropar vattnet igen!

Och vad är syftet med detta Vattenprojekt?

Det är att skapa en vandringsutställning om vattnets berikande i varje kommun i Sverige. En positiv utställning som gör att vi kan ta emot information om att vi behöver ta hand om vårt vatten än mer. Både lokalt, regionalt och globalt.

Och var och hur tänker du att utställningen ska äga rum?

Utställningen ska visas på kommunernas konsthallar eller museum eller annan lokal konsthall, men i samarbete med kommunen. Tanken är att utställningen har ett färdigt koncept med installationer som vill inspirera konstnärer i varje kommun att skapa tillsammans med den färdiga vandringsutställningen.

Hur skulle den kunna passa in i kommunens verksamhet?

Varje kommun kan i samverkan med vandringsutställningen skapa en möjlighet att ge ut information om och hur vattnet tas om hand i kommunen. Möjligheten finns också att skapa något livsbejakande som tex en vattenfestival, osv

Vilka finansiärer förväntar du dig ?

EU och staten Sverige har allt att vinna på att ge ut kunskap via konsten. Klimatproblemen ropar och den biologiska mångfalden måste öka. Det borde finnas informationsinsatser till en bred allmänhet. Försäkringsbolagen borde också vinna mycket på att få informera om att klimatanpassa hus.

Vilken är din drivkraft bakom detta stora vattenprojekt?

Jag vill på detta sätt bidra med det jag kan, skapa. Jag vill känna att jag lever och håller mig frisk med något viktigt som eventuellt kan ge utdelning till många.

Hur har ditt eget förhållningssätt till vatten påverkats av ditt arbete med planerna?

Blev genast mån om vattnet jag dricker och samtidigt blev jag också mer inlyssnande på min kropp. Det blev tydligare för mig att detta var min väg att vandra. Projektet Vatten Utställningen berikar mig redan nu med det som händer och människorna som jag möter. De blir glada och jag med dem. Bara upplevelserna i processen är en vinning för mig hur det än går. Det intressanta är att bli medveten själv om vattnet och eventuellt få andra att vakna.

Vad är det du vill väcka hos betraktaren? Vad vill du ge dem?

Kunskap att beröra och väcka upp tankar och känslor med hjälp av konst. Kunskap kan inge lugn och då blir det mindre av kaos om något skulle hända med vårt vatten. Skapa något som samtidigt ger glädje och är tankeväckande.

Jag vill ge hopp och inspiration som kan bli till handling och samarbete och som gör att människor blir mer medvetna om vattnets roll i våra liv.

Hur föddes idén?

Jag blev tillfrågad om att vara curator för en utställning med forskaren och föreläsaren Veda Austin. Men just då blev det ingenting. Jag slappnade av och roade mig med att anordna två vattenutställningar med min konst. Våren 2025 och 2026. Det var väldigt roligt och fick mig att tänka lite längre och större.

Det är ju väldigt olika förutsättningar för vattnets kretslopp i vårt avlånga land…

Ja, och det finns många som vill berätta om det. Jätte många föreningar som vill berätta om till exempel våtmarker. Kommunen sprider information i deras lokaler, inte i konsthallen där det visas konst.

Blir ni nyfikna på min vision?

Vad får ni för tankar och reflektioner? Det skulle kännas värdefullt att få återkoppling. Jag finns på följande kontakt

nellyciresia@gmail.com

Tel 0701 821221

Konstnären

Ciresia

 Det är en fin avvägning att jobba med guld, det är därför en extra rolig utmaning och spänning att skapa med glittret som glimmar. Med skaparlust och Vedic Art 17 principer hand i hand blir målandet ett verkligt äventyr.

Jag hoppas att du ska få inspiration och glädje här på min hemsida

_18M6984a (1) (3)